Na czym polega dieta ketogeniczna?

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna, inaczej dieta keto wyróżnia się tym, że sposób odżywiania zakłada zwiększenie podaży tłuszczów przy jednoczesnym ograniczeniu spożywania węglowodanów. Ważne jest, aby była ona przeprowadzana pod stałą kontrolą dietetyka lub sklepu z suplementami, ponieważ tylko wtedy okaże się najbardziej skuteczna i nie będzie stanowić zagrożenia dla organizmu.

Założenia diety ketogenicznej

Ta dieta opiera się głównie na spożywaniu odpowiedniej ilości tłuszczów, węglowodanów i białek. Zakłada jedzenie posiłków, w których 80-90 procent stanowią właśnie tłuszcze, a pozostałą część węglowodany wraz z białkiem. W organizmach osób na diecie keto węglowodanów jest znacznie mniej niż w standardowych dietach, dlatego dochodzi do tzw. ketozy, czyli procesu rozpadu tłuszczów. W jej wyniku stężenie ciał ketonowych we krwi jest dużo większe niż stężenie glukozy. Stąd wynika, że energia zostaje pozyskiwana z tłuszczu, a więc dochodzi do spalenia tkanki tłuszczowej. Pierwsze efekty tej diety widoczne są już po kilku dniach. Nie zaleca się stosować takiej diety dłużej niż 8 tygodni, ponieważ długotrwałe utrzymanie organizmu w stanie ketozy jest niebezpieczne dla zdrowia.

Produkty dozwolone na diecie

dieta ketogeniczna

Spożycie węglowodanów na diecie keto nie powinno przekraczać 30 g dziennie, co oznacza, że w jadłospisie znaleźć się może co najwyżej jeden banan. Z kolei produkty wskazane to między innymi tłuszcze nasycone takie jak golonka, udka z kurczaka, smalec, steki wołowe czy olej kokosowy. Warto również sięgać również po tłuszcze wielonienasycone, do których zalicza się ryby, olej lniany, nasiona chia, awokado czy jaja oraz po tłuszcze jednonienasycone, czyli chociażby oliwki, orzechy lub oliwa z oliwek. Należy pamiętać, że tłuszcze nasycone, jednonienasycone i wielonienasycone powinny być spożywane w stosunku 1:1:1. Produkty zakazane na takiej diecie to takie, które zawierają zbyt dużą ilość węglowodanów, do czego zalicza się pieczywo, makaron, ryż, itp. W przypadku produktów tłuszczowych najważniejsza nie jest ilość, ale jakość, więc powinno się unikać wszelkich fast foodów.

Olej MCT idealny do diety keto

Średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, z ang. medium chain triglycerides czyli rozwinięcie skrótu MCT. Tłuszcze te wyróżniają się unikalnym procesem trawienia. Wchłaniane są bezpośrednio z komórek nabłonka jelitowego, a następnie transportowane żyłą wrotną prosto do wątroby. Jego właściwości idealnie nadadzą się w przypadku diety keto. Olej MCT z kokosa uznawany jest za najlepsze źródło średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Warto wiedzieć, że posiłek z olejem MCT przed treningiem gwarantuje szybkie dostarczenie do organizmu pokaźnej dawki energii, która utrzymuje się przez długi czas na tym samym poziomie. Oprócz tego, zapewnia długotrwałe uczucie sytości, dzięki czemu organizm ma znacznie więcej siły na intensywny trening.

Dobranie odpowiedniej diety dostosowanej do konkretnego wysiłku fizycznego jest bardzo ważne, aby uzyskać najlepsze efekty. Sylwetka potrzebuje nie tylko ciężkiego wysiłku fizycznego, ale również właściwej suplementacji oraz prawidłowej diety, która doskonale przyczyni się do rewelacyjnego ukształtowania ciała.